søndag, marts 18, 2007

 

Filtede påskeæg

Vi har så meget dejlig karteflor - også små rester - så det er jo oplagt at prøve at filte, og vi tænkte, at æg vel var passende at starte med. Så var ambitiosniveauet ligesom lagt:-)
Jeg må tilstå, at jeg ikke er nogen "filtemoster" overhovedet,men jeg har prøvet at filte en bold på seminariet i min grønne ungdom og så diverse uheld i vaskemaskinen (haha). Derfor gik vi på nettet, og det så ud til at være enkelt nok, i hvertfald når det bare er små påskeæg.
Vi har lavet en lille kugle af uld, hevet totter af kartefloret og lagt dem bredt ud på kryds og tværs - også i lidt forskellige farver - og så ned i så varmt sæbespånevand, som vi kunne holde ud. Vi nuldrede løs, gned og gjorde ved, og det virkede rigtig godt. Børnene var jo ikke så tålmodige, men da det gælder om at få bevægelse i fibrene, fandt jeg på at putte totten i tåspidsen af en nylonstrømpe (har læst et sted, at det skal være kunstoffibre,for ellers filter ulden fast på stoffet. De bruger gardisette, som jeg så senere fandt ud af bare er "undergardiner". Dem har vi da masser af). Vi puttede altså ægget i tåspidsen af en nylonstrømpe, og så kunne Karen pludselig også få hold på den og gnubbe o.s.v. Svend svingede og kylede ned i fliserne, og det virkede også fint. Vi har sat lidt silkebånd på og hæftet tråden med en lille knappenål.Jeg har også set nogen, der broderer lidt. Det er jo altsammen medtil at holde på eventuelle smuttere :-)
Karen har filtet de 2 bolde og de 4 små æg med bånd om i midten helt alene.
Og så har der ellers været dømt familiesamling. Andreas kom i fredags, og Marie kom fra Prag lørdag (men sov så resten af dagen. Da hun stod op, bildte vi hende ind at det var søndag. Hun var lige ved at hoppe på den:-)) Søndag morgen var der No Mercy! "Klokken er 9, vi har dækket morgenbordet. Kan I SÅ komme op"



Denne weekend fik jeg også min overlocker til at du, så der er syet nye bleer og indlæg til Kirsten til den store guldmedalje. Og så har Karen digtet og tegnet en masse. Vi skal lige redigere, så kommer historierne og digtene på bloggen.......



I kan lære mere om filtning her:

http://www.emu.dk/gsk/fag/hnd/inspiration/filtning/index.html







Kommentarer: Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]





<< Start

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Abonner på Opslag [Atom]