onsdag, februar 07, 2007

 

Fastelavn er mit navn

Nu vil vi sørme holde fest!!!Kronerne er klar. Børnene har lavet en regel om, at kattekongen/dronningen vælger først, og alle andre, der også vil have en krone, kan tage bagefter. Det er mest fordi, vi er vilde med at lave dem:-)
Traditionen startede sidste år. Vi sad i bussen og fik idéen. Sendte spontant en sms rundt til dem, vi lige kunne komme på. De sagde heldigvis - og lidt ups! - JA TAK allesammen, og pludselig var vi nogle dage efter knapt 40 mennesker i vores stue:-) Rigtig sjovt, og vi blev opfordrede til at gentage, så nu er vi igang. Først skal der laves invitationer - ikke bare en sms i år! karen skrev den på computeren:
Kære

Jeg vil gerne slå katten af tønden
med dig og hele din familie
søndag d. 18. februar kl. 14.

Vi vil danse og synge
slå katten af tønden
og spise fastelavnsboller
(sammenskuds)

jeg glæder mig til at se jer.

Kærlig hilsen Kirsten, Svend og Karen

su: senest 11.februar
74676813/60216813
anelundby@mail.dk

ale sgal være klætud
i må grne blyve malyt i
hodyt hos os.
-det sidste tilføjede Karen lige selv, efter jeg var gået. Åh, hvor er det herligt med lydstavning - og det varer så kort, ikke? Hvor længe mon hun staver sin søsters navn: KIJESDEN ?

Så skal den nye glimmerlim afprøves. Masker i frihånd - de sprøjter ud af hende i denne tid. Og vi bliver målt mellem øjnene, så hullerne kommer til at passe. Og også rundt om hovedet til elastikken. Det er en komfortabel fremgang fra sidste år :-)Vi laver fastelavns-statestik:

-Hvem skal med?

-Hvor mange b (børn) og v (voksne) kan de komme, hvis de kommer alle?

-Hvor mange poser skal der i tønden? (babyer skal jo ikke have pose, men børn)

-Hvor mange kaffekopper skal vi bruge?

- eller instrumenter til Sambaen, tallerkener, siddepladser?

-Hvor mange invitationer?

-Hvem har vi lavet til - og sendt?

-Hvem har svaret - og kunne de eller kunne de ikke komme?

Dét arbejde triggede hende på en god måde, det var tydeligt. Lidt ligesom når vi laver madplan og ugeskema. Systematiseren, overblik, sortering, orden og udfordring.

Her ser I vores invitationer. Vi fandt en bog med disse søde katte, der bliver enormt lange, når man folder kortet op. Jeg klippede, Karen pyntede. Den søndag eftermiddag sad hun bare og arbejdede i 5 timer. Rejste sig kun for at finde et viskelæder. Jeg havde været oppe at stå mange gange, forsøgt at lokke med en tur i haven, men nix - "jeg skal liiige". HUn var ellers lidt knotten, da Svend og Kirsten kørte med Helge på genbrugspladsen. Der elsker hun at komme med. Men da hun hørte, at butikken var lukket, gik det an. og da først vi fik begyndt....... Da vi var færdige, kom hun lige i tanker om én mere, hun gerne ville invitere, og så lavede hun lige den lille kat på kortet nederst til højre - bare sådan frit med saksen. Vi havde ikke flere printede tekststykker, så hun skrev: VEL DU SLÅ KADEN A TØNØN MÆD MINE VÆNÅR? Uh, jeg er jaloux på modtageren - gid jeg kunne gemme den. Den skulle hun se, når hun bliver stor.

Vi har valgt sange, som vi øver flittigt:

*Fastelavn er mit navn

*Kan du gætte, hvem jeg er?

*Fastelavn er det bedste, jeg ved

*Jamaica

*Kom nu med til Karneval

*Karneval på Cuba

(flere forslag modtages gerne - og rigtig gerne her på bloggen, så andre kan få glæde af dem også)

Nu kan både Svend og Karen spille en calypso på tromme. Og følge et break. Som fx denne (råbe-)sang:

Fastelavn (bonk bonk)

Fastelavn (bonk bonk)

Fastelavn er det bedste jeg ved (bonk bonk)

Så skal vi slå tønden ned (bonk bonk)

-Den kan I godt lære allesammen, for den har måske nok en melodi, men den bliver jo skrålet, så man kan godt bare råbe den. "bonk" står for slag på et-eller-andet, men startede som klap hos os. jeg kan desværre ikke huske, hvor vi har den fra. Karen siger; "den lyder så vaks, som om det er nogen børn, der har lavet den - eller en, der ved, hvad børn kan li´". Hmm, måske er det bare en, nogle elever har lavet engang?

Sidste år var der mange, der spurgte, om de skulle tage noget med, hvortil vi strax sagde JA TAK! Og hvilket kagebord!!!

I år er vi gået et skridt videre og har været frække nok til at skrive det i invitationerne. Vi lægger altså hus til og maler tønden. Håber så, at gæsterne kommer med fastelavnsboller, kakao, juice, frugt eller hvad de nu lige finder på og har tid til at bixe med.

-Og så ser vi da frem til forhåbentlig at kunne ekspandere næste år - enten i antal eller bare i cm2 pr. deltager:-)

-fortsættelse følger sikkert en af dagene, hvis vi får tid til at skrive.




Kommentarer: Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]





<< Start

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Abonner på Opslag [Atom]