onsdag, januar 10, 2007

 

Når vi laver naturkosmetik, skal der både måles bivoks af...
.......og røres grundigt.......Er den ikke bare prinsesseflot, den farve???
Til mor: Bronze & siennarød
Til Karen: Perlerosa og perlemor

Her har vi så prinsessen:-)

Hihi, med lidt god vilje kan den både bruges til øjenskygge, rouge og læberødt. Det er godt at vide, at det er rene naturprodukter, hun "smører i hovedet" . Nu er den ihvertfald testet!!!

Lige nu er det sejt at komme i gang. Ja, som om vi skulle klage :-) Men bare det at være i legestuen kl. 9 - vi følte nærmest, vi stod op midt om natten, haha.
Jeg har ømme skuldre og giver sengen skylden - jeg er sørme da så træt, og jeg er ikke engang gravid. Vi trænger vist til noget forår eller bare lidt SOL. Men det går godt med os alle og også med hjemmeskolen. Vi starter dagen med gymnastik - det er fedt, og en kickstart til den sløve mor også. Så får vi også gang i musikken på den måde. Den boglige del er ikke særlig BOGlig for tiden. Lige nu leger vi bank og veksler penge. Karen har lidt håndører, både tyske og danske, som hun går meget op i, så jeg tænkte, at det var meget godt at have lidt styr på det - og klokken - og køkkenvægten. Hun gider slet ikke regne regnestykker i en bog OG DA SLET SLET IKKE FLERE FARVEOPGAVER!!!! så vi regner bare derudaf i badet, på kugleramme og altså især i køkkenet. I dag har vi lavet lipgloss, som I kan se. Der skal jo måles og vejes en masse (og vi doblede lige op. Det er vi jo blevet så gode til :-)), der skal læses recept, og der skal blandes farver - og farver er der jo ikke for mange af i denne tid, øv!

Det samme gælder med læsningen: 0 arbejdsbøger. Vi læser i rigtige bøger og arbejder med vokaler og stavelser. Går rundt i huset og finder ordkort, der hænger rundt omkring, og så finder vi vokaler og klapper stavelser. Det er ikke så tosset med sådan en interaktiv ordbog. Det vil jeg skrive mere om en anden dag. Vi leger med bogstavklodser og skriver små breve (det kom rigtig i gang med julekortene), og Karen synes, det er dejligt at kunne skrive en lille hilsen til en , hun holder af. Det er noget, hun går i gang med af sig selv, og så er motivationen jo i top. Hvorfor skulle man så have for travlt til det, fordi man skal i gang i en bog, der keder os begge. Hun er nu også meget glad for sine Pixilinespil, og de giver da også en del træning. Svend elsker at kigge på, og så tænker jeg ind imellem "Fred med det - lad os nu komme gennem det gråvejr og ikke have så mange principper".

I dag har Karen forresten bygget en kat af bivoks. Hun er helt tændt på ideen om bistader, så vi kan få både mange frugter på træerne, honning og voks til naturkosmetikken og til skønne lys - og nu også til at modellere med. Hun fandt jo ud af, at det blev blødt mellem hænderne, da hun sad på køkkenbordet med en plade og snakkede, mens jeg skrællede kartofler. Hun ventede på, at vi skulle igang med vores lipgloss. Først blev der smagt på det - bvadr! - Så blev der lyst igennem det, så blev det varmet lidt over et stearinlys, og pludselig havde hun en lun lille klump,der duftede dejligt og var ligesom ostevoks at arbejde med - pludselig stod der en lille gylden kat og kiggede op, som om den ville sige;" Hun har ret - I må have den bistade".



Kommentarer:
Ane, jeg er vild m din blog og bruger den flittigt som inspration til hjemmelivet med mine børn, selv om de små endnu ikke er nået helt så langt som til skolealderen :-) Hvor finder du opskrifter til kosmetik, det ser spændende ud!!
 
Hej Helle (ej, hvaffor en Helle er det? Jeg kender en del Heller..tænke tænke)

Nå men,hvor dejligt at høre, at du kan bruge min blog. Den er måske heller ikke så "skoleagtig", for vores børn er jo heller ikke så gamle, og vi laver meget sammen allesammen, så det er robuste aktiviteter - for det meste.

OPskrifterne på naturkosmetik har jeg fundet i Sumo Lotus´ bog "Kosmetikrecepter", på Urtegaardens hjemmeside samt udviklet selv og i samarbejde med andre "nørder" i mailgruppen for naturkosmetik under Groupcare. Den skulle du måske prøve? Det er i hvertfald rart med en eller anden form for netværk til erfaringsudveksling, hvis man vil bruge det som vi - til alt i dagligdagen. Shampoo, rengøring, cremer, skocreme, lanolinkur, makeup..... I øvrigt er Sumo Lotus´ bog svær at opdrive, men kan lånes på biblioteket.

Venligst Ane
 
Hej Ane - jeg er somend bare en Helle, der har læst om din blog i FogF's blad og siden har fundet inspiration her til et lærings-rigt hjemmeliv med mine børn :-) Nu har jeg så lært noget mere - TAK for hjælpen! Vi prøver os lige ud i kunsten med at lave shampoo, creme og læbepomade for første gang med de færdige sæt fra Urtegaarden. Når vi så forhåbentlig har fået blod på tanden, melder jeg mig måske under fanerne i Groupcare klar til at prøve kræfter med alle de spændende ting, jeg kan se, I selv fremstiller:-)
Mange hilsener og tak igen
Helle
 
Nå, okay! Den Helle! :-)
Du er velkommen til at læse,alt hvad du lyster. jeg er kun glad - og lidt benovet - over, hvis du kan have glæde af vores lille blog.
Glæder mig til at se dig på NK-listen, hvis I bliver bidt af det. God fornøjelse i "heksebryggeriet"

Kh Ane
 
Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]





<< Start

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Abonner på Opslag [Atom]