torsdag, december 07, 2006

 

Krybbestudier???

I år vil vi lave en julekrybbe.
I går,da jeg var på biblioteket, ledte jeg efter ide-bøger til projektet, men hvor der er flere nisse-klippe-klistre-bøger, end man kan slæbe hjem, fandt jeg ikke en eneste hobbybog, der beskæftigede sig nævneværdigt med julefortællingen. Jo, engle, naturligvis, men O Jesusbarn, hyrder eller stalde - til nød et par lysestager udformet som de 3 vise mænd. Hmpf!!

Til gengæld var der en del dejlige bøger med julefortællingen, så vi har i dag siddet med benene oppe og svælget i den elskede fortælling i mange udgaver. Vi har sunget og kigget billeder.Tøjet, skæggene, hudfarverne, de forskellige illustratorers forestillinger om, hvordan stalden har set ud. Og hvad er egentlig røgelse og myrra? Jo, røgelse har vi selv, men kun i pinde. Og de 3 vise mænd - kom de fra det samme land? Karen ville gerne vide, om Josef og Maria kunne forstå, hvad vismændene sagde, når nu de kom så langvejs fra. Godt spørgsmål! Hun fik en masse ideer til, hvordan især tøjet skulle laves og ville straks gå i kludekassen for at finde stoffer.

Nu har vi besluttet at forsøge med træpulpmasse til væggene i stalden, halm på taget, dukker med kroppe af piberensere dækket af tøj. Hænder, fødder og hoveder af Fimo. Får af uldtotter (som vi kan hente i næste uge hos Uwe, vores "bondemand", hvor vi køber kød. Vi skal i øvrigt slagte i morgen. En hel bagfjerding stud!). Og så skal der være lys i, men hvordan, ved vi ikke endnu. Dette er planerne. Nu er det skønne ved netop denne julekrybbe, at den skal kunne holde fra år til år. og vi har bestemt ikke lagt os fast på at blive færdige i år. Det ville da næsten være synd, for det sjove er jo at lave den.

Jeg ville finde materialer frem i aften, men Karen kunne slet ikke vente, så hun fandt modellervoksen frem; "jeg laver lige et par dukker for at øve mig". Her ser I Jomfru Maria med det lille Jesusbarn i armene og Josef ved sin side:

Længere nåede jeg ikke at følge med, for jeg skulle til korprøve. Da jeg kom hjem, sov hele huset. Og se så lige, hvad jeg fandt i kameraet - Karen har knipset løs ned i alle bøgerne:
Krybbestudier eller?








Kommentarer: Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]





<< Start

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Abonner på Opslag [Atom]